Trivselsregler hos Santi

Disse punktene er viktig at alle deltakere/medlemmer leser gjennom og følger i praksis. På forhånd takk!

  • Ahimsa - ikke-vold:

Hos Santi skal trivsel og trygghet gå hånd i hånd. Å vise respekt og medfølelse for alle rundt er høyeste prioritet....

Ordet "Ahimsa" er sanskrit og betyr ikke-vold. Ikke-vold i tanke, ord og handling er høyeste prioritet for en yogi. Freden er nøkkelen til en bedre verden, og det er basert på ideen om at alt liv er hellig. Frykt, svakhet, uvitenhet og lidelse er årsakene til vold. En yogi forstår dette og føler medfølelse til de som er voldelige og prøver å gjøre sitt beste med å utrydde roten av vold med kjærlighet. Dette gjelder i høyeste grad også mot en selv ved å sette fornuftige grenser under en yogapraksis samtidig som det gjelder fellesskapet og alle rundt.

Et godt og trygt fellesskap er basert på ahimsa fordi det bygger på forståelsen av harmoni og respekt for alt levende. Når den forståelsen er etablert i oss er ikke ahimsa lenger "kun en praksis". Det er da blitt en tilstand, en måte å leve på.

  • Egenerklæringsskjema:

Alle medlemmer må fylle ut skjema med nødvendig informasjon, også om kroppens fysiske tilstand. Gi uansett beskjed til lærer før timen om skader eller plager du må ta hensyn til.

  • Stillhet:

Hos Santi Yoga viser vi hensyn til alle rundt oss, alle elever, instruktører og lærere. Vi ønsker stillhet så langt det går, utenom timene, før en time og under praksis. Det er viktig og ta hensyn til de som har sin yogapraksis når en også venter på egen time, ute som inne.

En stillhet er nødvendig for å jobbe i dybden under yoga. Vi skal alle ha kontakt med vårt indre, kunne kjenne etter, fokusere på riktig positur og sette riktige grenser. Det er da viktig med tilstedeværelse og ro. Under praksis har alle fokus på seg selv og «sitt sted».

Mobiler skrus helt av eller settes på lydløs under timene. Ha på lav ringetone om du er i andre deler av lokalene, ute som inne.

Aldri fokuser på det negative når du kommer inn i en yogatime. Dette vil skape negative ringvirkninger som alle vil bli påvirket av. Vis hensyn og fokuser på deg selv og det rene lyset du henter ved å praktisere yoga.

  • Ansvar for egen kropp:

Ta ansvar for egen kropp. Du må selv kjenne etter hva som er bra for deg akkurat den dagen du praktiserer yoga. Du må lytte til deg selv og respektere dine begrensninger. Aksepter at din kropp og ditt sinn vil oppføre seg ulikt fra dag til dag. Finn roen i din egen dype pust. Ikke la pusten eller dine bevegelser bli for anstrengende og bråkete så du eller dine medelever blir forstyrret.

  • Spør lærer:

Spør lærer/instruktør om du føler noe galt eller ved smerte. Gå da også ut av stillingen du er i. Gjør også dette så stille som mulig.

  • Mat før yogapraksis:

Unngå å spise de siste 2-3 timene før en yogapraksis. Drikk gjerne litt vann før og etter timen, men helst ikke under praksis.

  • Utstyr/Klær/hygiene:

Ha på lette, myke klær under timen slik at du kan bevege deg fritt. Sko er forbudt i salen. Både t-skjorte, topp og myke treningsbukser er fint å trene i. Husk å ta med eget håndkle hvis du svetter mye.

Din yogapraksis er kvalitetstid for deg selv og andre, se derfor til å ha både ren kropp, rene føtter og rent treningstøy. Også fint å vaske matten innimellom. (Tynne yogamatter og bomullsmatter kan vaskes i maskin, yogamatter tåler som regel 40C.

Kjøp din egen yogamatte som føles riktig ut for deg - den er personlig, ditt fristed!

  • Trivsel og miljø:

Jakker, sko og andre store vesker/sekker skal settes ute i venteværelse. Verdisaker må tas med inn i salen. Alle må rydde opp etter seg ute som inne.

Det er røyking forbudt på hele uteområdet.

Møt opp i god tid før klassen begynner, senest 10 minutter før. Dette fordi at alle søker ro og trenger å omstille seg etter en hektisk hverdag før timen.

Namaste!