Dag 2: Vårslapp? Prøv brennesle!

I går etter timen snakket jeg med en vakker sjel da resten av gruppen var godt. Vi kom innom dette med vårslapphet, noe som er ganske så normalt denne tiden. Jeg prøvde å forklare på min måte:

"Om vinteren er du i dvale, når våren kommer begynner du å våkne og strekker deg gradvis mot lyset. Videre kommer sommer og du er i full blomst med masse energi og når høsten er her trekker du deg gradvis sammen og forbereder dvalen på nytt...."

Ja, vi følger naturen...Så nå som våren er her er det naturlig å føle seg slapp og vi trenger ikke alltid analysere dette videre, men vi kan spise fra naturen og det som er tilgjengelig nå! Fordi, de hjelper. Kanskje det er meningen siden mennesket og naturen hører sammen? At vi mennesker får hjelp til riktig tid og sted? Denne tiden er Brennesle en fantastisk urt å benytte seg av, det er nå utover den er full av kraft! Og.... Den er brukt mot vårslapphet gjennom alle tider <3 

Jeg velger å bruke Rolv.no aller mest som kilde når det gjelder urter. Han er helt rå (!) og en vakker kar som jeg var så heldig å få møte på Sjamanfestival tidligere. Om du noen gang er i tvil om urter sjekk ut siden hans www.rolv.no 

Hva gjør Brennesle for oss?

Selv har jeg brukt brennesle jvnlig i 20 år, men aller mest som te. Når jeg vokste opp var det brenneslesuppe på middagsbordet. Det er en fyldig smak som du momentant føler er medisin for kroppen! Det er den mest næringsrike urten i naturen med mye mineraler som jern. Husker godt under mine svangerskap hvor kaffekoppen ble byttet ut med brenneslete hver morgen for jern og blodprosent ;))

Ellers er denne urten:

  • Kraftig "blodrensende" da den hjelper til å frakte ut giftstoffer fra kroppen gjennom å løse opp slaggprodukter fra stoffskiftet. 
  • Stimulerer nyrene til å øke urinutskillelsen (naturlig vanndrivende). 
  • Tradisjonelt har vårens første brennesleskudd vært brukt som et styrkemiddel og til en utrensende vårkur, da gjerne sammen med som bjørkeblad og løvetannblad. 
  • Brennesle virker dessuten stimulerende på fordøyelsessystemet og er gunstig ved fordøyelsesplager som diaré, oppblåst mage, magesår og innvollsormer. 
  • Brennesle reduserer sukkerinnholdet i blodet, noe som er bra for diabetikere.
  • Den er full av korofyll, mineraler og er sterkt basedannende som igjen kan hjelpe mot smerter i muskler og ledd. 
  • Ved jernmangel el lav blodprosent: Inneholder mye jern, vitamin C og klorofyll, alt til hjelp ved jernmangelanemi. Gravide kvinner, ammende mødre og andre som av en eller annen grunn bør øke blodprosenten, kan spise nesle. Virkningen kommer raskt og man slipper den forstoppelsen som jerntabletter tradisjonelt gir.

Kilde: Rolv.no / Dønn Grønn

Så var det brennesle i maten da ;)

  • Tidlig vår, når skuddene er blitt omkring 15 cm høye, da skal du bruke den! På denne tiden av året inneholder urten opp til tre ganger så mye proteiner som kål. 
  • Bladene kan kokes som spinat.
  • Friske brennesleblad kan forvelles og brukes i supper og stuinger. 
  • Som suppe med eggbåter smaker det magisk godt!
  • Forvellet brennesle kan gjerne fryses ned i porsjonspakninger og brukes gjennom hele vinteren som et allsidig næringstilskudd i matlagingen. Om vinteren kan knuste, tørkede nesleblad gjøre samme nytte som friske blad om våren.
  • Brenneslen er super å tørke. Man knuser tørkede blad til et pulver og bruker 1-2 spiseskjeer daglig i maten, for eksempel i grøt eller supper. Bladene er også fine å bruke i form av urtete, som er en styrkende drikk man gjerne kan drikke et par kopper av daglig. 

Oppskrift Brenneslesuppe <3

Suppe er suppe og alltid enkelt å lage. Å lære seg til å utforske uten regler er fint - mye annet grønt kan være godt oppi ;))) Men, her er tips til hvordan du kan gjøre det:

Du plukker først brenneslen (aldri rett ved vei/forurensning) - med hansker!! Så skyller du de i kaldt vann, også med hansker.. Husk det er bladene du skal bruke.

  • 1 liten løk
  • 2 fedd hvitløk
  • 2 ss smør
  • 1 liter brennesleblader. Bruk unge skudd/blader, brenneslene vokser fort og kan bli trevlete og bitre.
  • 6 dl mild buljong (anbefaler Helios grønnsaksbuljong uten gjær) eller om du vil bruke kraft som kyllingkraft.
  • 1 dl fløte (her kan du velge alternativer)
  • salt, kvernet pepper og revet muskat
  • Evt hardkokte egg i båter

Fres løk og hvitløk i smør i en kasserolle. Rør inn bladene. Fres videre under omrøring til bladene har falt sammen, som spinat også gjør. Tilsett buljong/kraft/kyllingkraft, kok opp og kok suppen i 5-10 minutter.

Kjør suppen jevn med en stavmikser. Tilsett videre fløten, gi suppen et nytt oppkok og smak til med salt, pepper og revet muskat. Legg i eggbåtene om du har de <3

Lykke til & en god grønn helg!